Dalgalı
akım
üretecine Alternatör denir.
Alternatif akım üretmeye
yarayan aygıt. Bunlara
alternatif akım
jeneratörleri de denir.
Alternatörler Mekanik
enerjiyi
Elektrik
enerjisine çeviren
düzeneklerdir.
Alternatörün ana
yapısı bir mıknatısla, bu
mıknatısın kutupları
arasında dönen armatürden
(bobin) oluşmuştur. Manyetik
kutuplar, toplaç
ve
fırça,
Alternatörün
öteki parçalarıdır.
Armatürün bir ucu bir
toplaca, öteki ucu öteki
toplaca bağlanır. Bu
toplaçlar bir milin
çevresinde
Alternatörle
birlikte dönecek biçimde
ayarlanmıştır. Toplaçlara
değen iletken fırçalarla,
toplaçlara gelen akım
alınır.
Alternatörde
alternatif akım şu şekilde
oluşur: Bobin manyetik
alan
çizgilerine paralel durumda
ve hareketsizken içinden
manyetik alan kuvvet çizgisi
geçmediğinden ve hareket
olmadığından akım sıfırdır.
Çerçeve herhangi bir yönde
döndürülürse, bobinden geçen
manyetik alan kuvvet
çizgilerinin sayısının
değişmesine, dolayısıyla
akımın
oluşmasına neden olur. Bobin
90° döndüğünde bobinden
geçen manyetik alan kuvvet
çizgilerinin sayısı ve akım
en büyük değerine ulaşır.
Bobin aynı yönde dönmeye
devam ederken bobinden geçen
manyetik alan kuvvet
çizgilerinin sayısı azalmaya
başlar. Bobin 180° olduğunda
akım yine sıfır olur. Bobin
aynı yönde dönmeye devam
ettikçe, aynı biçimde; ama
ters yönde akım oluşmaya
başlar. Sonuçta bobin bir
tam dönüş yaptığında, akım
iki kez yön değiştirir.
Bobinin dönme hızına bağlı
olarak akımın yön değiştirme
hızı yani frekansı da artar.
Bazı alternatörlerde, bobin
sabit tutulup mıknatıslar
döndürülerek alternatif akım
oluşturulur.
Alternatör
mekanik enerjiyi alternatif
akıma
çeviren elektromekanik bir
aygıttır. Çoğu
alternatör bu işi
yapmak için dönen bir
manyetik alan kullanır.
Aslında çoğu alternatif akım
jeneratörü
alternatör olarak
adlandırılabilir fakat
genelde hareketini içten
yanmalı motorların sağladığı
alternatif akım üreteçlerine
bu isim verilir.
Alternatörün Çalışma
Prensibi
Alternatörler doğru
akım üreteçleriyle aynı
mantıkla çalışırlar. Bir
iletkenin etrafındaki
manyetik alan değişince
iletkende bir akım oluşur.
Modern tipik bir
Alternatörde
rotor denilen mıknatıslar
demir cevherine sarılmış
olan stator denilen sabit
iletken sargıların içinde
veya etrafında dönerler.
Mekanik enerjinin rotorları
döndürmesiyle iletkenler
etrafındaki manyetik alan
değişir ve elektrik
akımı
üretilmiş olur.
Rotorun manyetik
alanı
indüksiyonla ( fırçasız
jeneratörlerde ),
mıknatıslarla ( genellikle
çok ufak makinelerde ) veya
fırçalar yardımıyla
aktarılacak bir akım
ile
elde edilebilir.
Otomobillerde kullanılan
Alternatörlerde
rotordaki manyetik alan her
zaman
fırçalar ile aktarılan
akımla oluşturulur. Böylece
rotordaki akım kontrol
edilerek alternatörün
oluşturduğu voltajın kontrol
edilebilmesi sağlanır.
Mıknatıs kullanan
Alternatörler
ayrıca rotora akım vermek
zorunda olmadıklarından daha
verimlidir fakat mıknatısın
maliyeti dolayısıyla
büyüklükleri sınırlıdır.
Mıknatısın manyetik alanı
sabit olduğundan üretilen
voltaj devir ile birlikte
artar. Fırçasız alternatif
akım üreteçleri genellikle
otomobillerde
kullanılanlardan çok daha
büyük makinelerdir. Fırçasız
alternatörlerde
alternatör çalışma
prensibine göre ana ve ikaz
sistemi olarak ikiye
ayrılabilir. Ana sistemin
hareketli kısmı olan ana
rotor devir sayısına göre
değişen sayıda kutuplardan
oluşur. Rotordaki ana
kutuplar çevirici makinenin
devrinde döndürülür.
Kutuplarda manyetik akının
oluşması için doğru akım
gereklidir. Ana kutuplara
doğru akım ikaz sistemi
tarafından verilir.
İkaz sisteminin çalışma
prensibi ana sistemle aynı
olmakla beraber kutup ve
sargılar ters çevrilmiştir.
Yani, ikaz sisteminde
kutuplar hareketsiz olan
ikaz statoru üzerinde,
sargılar ise dönen ikaz
rotoru üzerinde bulunur.
Ana statordaki bağımsız
yardımcı sargılardan geçen
akım voltaj
Regülatörde
doğrultularak, ikaz
statorundaki kutup
sargılarına verilir.
Kutuplardan çıkan manyetik
akıyı kesen ikaz rotoru
üzerindeki bobinlerde üç faz
alternatif akım oluşur.
Alternatif
akım,
rotordaki döner köprü
Diyotlarda
doğrultularak ana rotora(ana
kutuplara) doğru akım olarak
aktarılır.
Fırçasız
Alternatörlere
yük uygulandığında, voltaj
düşümü önlemek ve voltajı
istenilen seviyede tutmak
için voltaj regülatörü
kullanılır.
Alternatörün
Kısımları
Rotor
Rotor, kutup çekirdekleri
(manyetik kutuplar) bir
manyetik alan bobini (rotor)
kayar bilezikler ve bir
rotor milinden meydana
gelmiştir.
Stator
Stator, stator çekirdekleri
ve stator bobinlerinden
meydana gelmiştir ve ön ve
arka kapaklara
tutturulmuştur. Stator
çekirdeği, çelik kaplanmış
ince plakalardan meydana
gelir.
Diyotlar
Eş yüklü
Diyot
tablaları içinde, üç adet
Pozitif
ve üç adet
Negatif
diyot bulunur.
Alternatör
tarafından üretilen akım, uç
kapaklardan yalıtılmış
pozitif yönlü diyot
tablalarından verilir.
Endüstriyel
Alternatörler
Bir çevirici makine
tarafından çevrilen hareket
enerjisini elektrik
enerjisine dönüştüren
elektrik makinesidir.
Alternatörler alternatif
akım üreteçleridir.
Genellikle elektrik
enerjisinin şebekeden
sağlanamadığı yerlerde
kullanılır.
Alternatör
Su
türbinleri, rüzgar, dizel
motor gibi çeşitli
çeviricilerle
kullanılabilir. Elektrik
ihtiyacı olan çoğu yerde
şebeke yedeği olarak yaygın
olarak dizel motor ile
tahrik edilen alternatörler
kullanılır. Günümüzde
fırçalı alternatörler
yerini daha modern ve bakım
gerektirmeyen fırçalı,
voltajın
Elektronik
voltaj regülatörü ile
sabitlendiği alternatörlere
bırakmıştır. Bir
alternatörün gücü iki
şekilde ifade edilir.
1. Devamlı güç :
Alternatörün
tam yükte, devamlı,
kesintisiz çalışmaya müsait
olması
2. Standby güç:
Alternatörün
belli bir sure
çalıştırıldıktan sonra
dinlendirilerek soğumaya
bırakılması, soğuyan
alternatörün tekrar
çalıştırılması ile elde
edilen güç. Standby güç
devamlı gücün yaklaşık 1.1
katıdır. Örnek olarak;
Devamlı gücü 100 KVA olan
alternatörün standby
gücü 110KVA olarak ifade
edilir. Piyasada genelde
Standby güç verilir.
Otomobil
Alternatörleri
Otomobillerde kullanılan
alternatörler aracın
motoru çalışıyorken
Aküyü
şarj eder ve diğer tüm
elektrik sistemlerine enerji
sağlar. Alternatörler, doğru
akım elde etmek için gereken
çeviriciye sahip
olmadıklarından doğru akım
üreteçlerine göre daha
basit, hafif ve
dayanıklıdırlar. Bu
dayanıklıkları sayesinde
daha yüksek hızlarda
çalışabilirler, böylece
otomobillerdeki
alternatörler motor hızının
iki katı hızda dönebilir, bu
da alternatörün
rölantideki çıkış gücünü
artırır. 1960'lardan sonra
yarı iletken
Diyotların
ucuza bulunabilmesi ile
birlikte otomobil
üreticileri doğru akım
üreteçleri yerine
alternatörleri kullanmaya
başladılar. Otomobil
alternatörleri
alternatif akımı doğru akıma
çevirmek için akım
düzelticileri kullanırlar.
Dalgalanmaları düşük
seviyede tutmak için
otomobil
Alternatörlerinde
3 fazlı sargı
kullanılmaktadır.
Günümüz otomobillerinin
alternatörlerinde voltaj
düzenleyicisi bulunur. Tipik
bir otomobil
Alternatörü
manyetik alanı iletişim
bileziği ile iletilen doğru
akımla oluşturur. Manyetik
alan akımı sabit stator
sarımlarından alınan akımdan
çok daha küçüktür,
dolayısıyla büyük iletişim
bilezikleri gerekmez. Mesela
70
Amperlik
bir doğru akım üreten bir
alternatörün manyetik
alanını
oluşturmak için gereken akım
2 amperden daha küçüktür.
Voltaj düzenleyicisi stator
çıkışında sabit voltaj
üretmek için manyetik alan
akımını gerektiği gibi
düzenler. Bir çok eski
otomobilde manyetik alan
sargıları kontak
Anahtarı
ve şarj ikaz lambası
üzerinden beslenir, kontak
açık konumda ve motor
çalışmıyorken ikaz
lambasının yanmasının sebebi
budur. Motor
çalıştırıldıktan ve
alternatör akım
üretmeye başladıktan sonra,
manyetik alan sargısı bir
diyot tarafından
alternatörün ana çıkışı ile
beslenmeye başlar ve
uçlarındaki voltaj
dengelenmiş olan uyarı ışığı
söner. Manyetik alan akımını
sağlayan hat genellikle
"uyarıcı hat" olarak
adlandırılır.
Sistem oldukça basittir ve
alternatörün 100 ampere
(tipik bir otomobil 40-60
amperlik alternatörlere
sahiptir) kadar akım
taşıyabilen ana çıkış
devresinde büyük anahtarlar
gerektirmez. Sistemin bir
kötü yanı, ikaz ışığı
bozulduğunda veya uyarıcı
hat koptuğunda manyetik alan
sargısına akım ulaşamaması
ve alternatörün güç
üretememesidir. Fakat bazı
alternatörler belirli
hızlarda döndürüldüklerinde
kendi kendilerine uyarıcı
akımı üretebilirler. Sürücü
uyarıcı hattın koptuğunu
motor çalışmıyorken yanan
ikaz lambasından
anlayabilir. Modern
sistemler daha gelişmiş
elektronik izleme
sistemlerine sahiptir ve
böyle bir problemde sürücüyü
uyarırlar.
Ağır iş makinelerinde ve
acil durum araçlarında
kullanılan alternatörler 150
Amper
kadar üretebilir. Çok az
ışığı ve elektronik sistemi
olan eski araçlar ise sadece
30 amperlik bir
Alternatöre
sahip olabilir. Hibrid
otomobiller,
alternatör ve marş
motorunu birleştirerek her
iki görevi de üstlenen bir
motor / jeneratör kullanır.
Bu motor / jeneratör hem
içten yanmalı motorun
çalıştırılmasını sağlar, hem
hızlanma için fazladan güç
sağlar, hem de sabit hızda
seyir ediyorken aracın
yüksek kapasiteli
Akülerin
i şarj eder. Bu cihazlar
kontrol için yukarda
bahsedilen basit
alternatörlerden çok daha
gelişmiş elektronik
sistemlere sahiptir.
|